Attention: electronic signature

Attention: electronic signature
Attention: electronic signature

At present, in legal practice it is allowed to use a facsimile signature by mechanical or other copying, an electronic digital signature or other signature analog. But everything new must be treated with great caution, and when you decide to apply it, you must act as in the proverb: "Measure seven times before you cut once".

This article analyses mistakes in the use of electronic signatures and their consequences on a specific example, as well as recommendations on how they can be avoided.

The full text of the article is provided in Ukrainian

На сьогодні в юридичній практиці дозволено використання факсимільно-відтвореного підпису, шляхом механічного або іншого копіювання, електронно-цифрового підпису або іншого аналога підпису. Але до всього нового потрібно ставитися дуже обережно, а коли вирішили його застосувати, треба діяти, як у прислів’ї: «Сім разів відмір – один раз відріж ». Так і в цьому випадку.

Для прикладу розглянемо статтю – аналіз справи № 910/361/14, 09.11.17р. Ця історія позову між комерційним банком та клієнтом дуже добре ілюструє окреслену проблему, після ознайомлення з текстом ми зробимо висновки, як це застосувати на практиці.

Отже: «Позовні вимоги Банк мотивував тим, що ФОП шляхом подачі заяви про відкриття поточного банківського рахунку та приєднання до розміщених в мережі Інтернет "Умов та правил надання банківських послуг" уклав договір банківського обслуговування, відповідно до умов якого клієнту встановлено кредитний ліміт на поточний рахунок в електронному вигляді через засоби електронного зв'язку.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, вказав на те, що, підписавши заяву про відкриття банківського рахунку, ФОП уклав договір банківського обслуговування та в такий спосіб зобов'язався виконувати умови, викладені в Умовах та Правилах надання банківських послуг, які містять усі істотні умови змішаного договору - кредитного договору та договору банківського рахунку.

Вказане судове рішення було скасоване судом апеляційної інстанції, а позивачеві відмовлено в задоволенні позовних вимог, з чим погодився і суд касаційної інстанції.

Судові рішення, прийняті на користь відповідача, містять наступні судження та посилання:

- матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що саме відповідачем підписано електронним цифровим підписом заяву про приєднання до Умов, Тарифів Банку;

- відсутні докази отримання ФОП електронного цифрового підпису в акредитованому центрі сертифікації ключів, у тому числі, у Банку;

- вказана заява не містить зразків підписів та/або відбитки печатки відповідача, відсутні докази укладення між сторонами угоди щодо надання відповідачу доступу до системи клієнт-банк/Інтернет клієнт-банк;

- матеріали справи не містять доказів належного доведення до відповідача кредитних лімітів, а довідка щодо встановлення кредитних лімітів відповідачеві, надана Банком, не є достатнім доказом щодо зазначених обставин, оскільки не містить відомостей інформування клієнта про встановлення розміру кредитного ліміту.

- отже позивачем не було доведено підписання відповідної ФОП заяви та використання нею електронного цифрового підпису.

Між тим, як зазначив ВГСУ, відповідно до ч.ч. 1 - 3 ст. 207 ЦК України (в редакції на дату підписання заяви від 16.06.2011) правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах, у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного засобу зв'язку. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами). Використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного або іншого копіювання, електронно-числового підпису або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, встановлених законом, іншими актами цивільного законодавства, або за письмовою згодою сторін, у якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про електронний цифровий підпис" електронний цифровий підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, якщо: електронний цифровий підпис підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису; під час перевірки використовувався посилений сертифікат ключа, чинний на момент накладення електронного цифрового підпису; особистий ключ підписувача відповідає відкритому ключу, зазначеному у сертифікаті. Електронний підпис не може бути визнаний недійсним лише через те, що він має електронну форму або не ґрунтується на посиленому сертифікаті ключа.

Ч.ч. 1-3 ст. 4 Закону України "Про електронний цифровий підпис" передбачено, що електронний цифровий підпис призначений для забезпечення діяльності фізичних та юридичних осіб, яка здійснюється з використанням електронних документів. Електронний цифровий підпис використовується фізичними та юридичними особами – суб'єктами електронного документообігу для ідентифікації підписувача та підтвердження цілісності даних в електронній формі. Використання електронного цифрового підпису не змінює порядку підписання договорів та інших документів, встановленого законом для вчинення правочинів у письмовій формі.»

Уважно вивчивши наведений вище приклад, хочемо зазначити, що, укладаючи якийсь правочин через мережу Інтернет, ви повинні розуміти: у випадку судового спору буде досить складно довести, що саме ця особа підписала договір своїм власним електронним підписом.

Виходячи з цього, рекомендуємо до підписання угоди/договору отримати таку необхідну інформацію, яка за необхідності може стати доказами:

- що саме конкретною особою власним електронним підписом засвідчено такий договір;

- що ця особа взагалі отримувала електронний підпис у відповідному акредитованому центрі;

- що у Вас наявні зразки підпису та печатки (за наявності) особи, що підписала договір, а також інші документи, що підтверджують комунікацію з цією особою з приводу підписання договору;

- що до особи-контрагента було доведено всі умови правочину, який було укладено.

Також треба відзначити, що чинним ЦКУ окреслено таке: випадки застосування електронного підпису встановлюються законом або за згодою сторін, якщо ця згода закріплена у письмовому вигляді із власноручними підписами цих осіб.

Отже, для власної безпеки та мінімізації негативних наслідків при підписанні будь-яких правочинів, потрібно не тільки перевіряти контрагентів, але й з уважністю поставитися до форми і процедури укладання правочинів з ними.

 

Використано: стаття юриста Олександра Бокова в юридичному Інтернет ресурсі «Протокол» від 15.11.2017 року

Коментарі
25.05.2022 22:14
ua4d7x
Відповісти
Leave your comment