Обшуки: практичні дії для захисту від можливих порушень законодавства

Обшуки: практичні дії для захисту від можливих порушень законодавства
Обшуки: практичні дії для захисту від можливих порушень законодавства

На сьогодні, у період формування держави та її правоохоронних органів, трапляються випадки незаконних процесуальних дій,а саме обшуків, які працівниками правоохоронних органів можуть проводитися з порушеннями законодавства України.

У зв’язку з тим, що ці дії проводяться найчастіше неочікувано, під час проведення обшуку громадяни чи працівники підприємств у більшості випадків, припускаються ряду помилок, які потім важко виправити штатним юристам чи адвокатам безпосередньо в судах.

Сьогодні нечистим на руку працівникам правоохоронних органів підставою для обшуку найчастіше стає «перевірка» програмного забезпечення, що використовується, а також використання заблокованих Інтернет-ресурсів та маршрутизація трафіку в інтересах російських спецслужб. Вважається, що кримінальні справи за цим складом злочину важко довести,а відкривають їх для того, щоб під час обшуку та інших слідчих дій була можливість «перекваліфікувати» у більш прості в доказуванні справи. Хоча ця думка може не мати під собою підстав, але…

Дізнатися про запланований обшук складно. Дозвіл на обшук видається судом за поданням слідчого, і таке подання розглядається без виклику сторони, щодо якої такий обшук планується. Підставою очікувати обшук може стати і запит від слідчого органу про надання документів та інформації. Навіть якщо ви надали такі документи – обшук може бути проведено. Тобто, щоб приблизно зорієнтуватись та бути готовим до можливих слідчих дій, необхідно щоденно моніторити державний реєстр судових справ на предмет винесення щодо юридичної особи відповідної ухвали. Також доцільно моніторити і ваших контрагентів: якщо обшук був у них – цілком вірогідно, що скоро прийдуть і до вас.

Що необхідно зробити для мінімізації негативних наслідків обшуку?

  1. Завчасно укласти договір про правову допомогу з адвокатом, який за вашим викликом зможе приїхати на місце обшуку та відстоювати ваші інтереси.
  2. Охоронці, якщо вони є на підприємстві, при появі представників правоохоронних органів повинні діяти згідно законодавства України та інструкцій, положень і правил, які регламентують їхню роботу.
  3. У приміщенні офісу чи підприємства двері завбачливо облаштувати електронними замками або ж використати звичайну методику опломбування дверей ззовні (це допоможе виграти трохи часу до прибуття адвоката).
  4. Підготувати працівників до можливого обшуку (можна провести пробне тренування), регламентувати окремим розпорядженням, яку інформацію працівники можуть повідомляти, а яка є комерційною таємницею підприємства.
  5. Встановити правило, що з представниками правоохоронних органів розмовляє, в першу чергу, керівник та/або адвокат. І лише з їх дозволу можна ставити питання чи відповідати на питання іншим співробітникам.
  6. Розмежувати, які документи і де зберігаються, а також де знаходиться програмне забезпечення. За доцільності – перенести все програмне забезпечення на віддалені сервери (хмару).
  7. На початку обшуку обов’язково перевірити документи, на підставі яких він проводиться (ухвалу суду, документи представників влади). Якщо хоча б щось в документах не відповідає дійсності чи обшук проводиться не уповноваженими особами – терміново дзвоніть «102» та повідомляйте про це.
  8. Уважно ознайомтесь з протоколом обшуку і перед його підписанням додайте всю інформацію, що має значення, але не вказана слідчим. Це може бути інформація про порушення, вчинені під час обшуку, про те, що слідчі вилучили предмети, не зазначені в ухвалі суду та інше. Якщо одразу вказати це – оскаржувати такі дії в подальшому буде простіше. Обов’язково отримайте копію постанови суду про дозвіл на обшук, протокол обшуку та протокол вилучення речей.
  9. Бажано обладнати всі приміщення відеокамерами, а відеореєстратор повинен знаходитися в приміщенні, допуск до якого чи ключ від замка повинен бути тільки в керівника підприємства (не завадить встановити приховані камери,але обов’язково має бути на дверях офісу повідомлення, що в офісі працює відеосистема)
  10. Розробити та ввести «Правила внутрішньооб’єктового режиму» або «Правила корпоративної безпеки».

Головне, під час обшуку не слід панікувати.

З повагою G.A.R.

Залиште коментар